27mhz.se

En unik hobby
Aktuellt datum och tid: mån 06 sep 2010, 23:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Zetagi B153
InläggPostat: sön 24 feb 2008, 01:06 
Administratör
Användarvisningsbild

Jag hade tänkt att skriva en ....recs..rechs....-fan va det var så svårt att skriva då..r e c e n s.....just det , recension på ett gammalt Zetagi B153

Min erfarenhet av Zetagi(skriker 27 megg lång väg iofs) är att 1 av 3 grejer är riktigt proffsigt qsl, 1 är halvdan och 1 borde aldrig tillverkats.

B153 är ett litet 50 watts steg baserat på 2 st C1307 MOSFET trissor.
Helt RF-styrt utan relä som slår och håller på, ingen omkopplare således mellan am/ssb att hålla reda på.....man slipper känna stressen på ssb att manmåstehållalådahelatidenförattrelätinteskallklappra & slå, utan man kopplar in det, slår på det och glömmer det sen. Finns omkopplare för effekt i 2 lägen.
Det fina med steg med MOSFET transistorer är att de låter snyggt, låter inte "sursteg" om dem.....-säger man inget om slutsteg till motstationen så märker han det inte heller :D

Själv har jag haft det efter min TS-2000 där jag justerat ner am/fm effekten till 0,7 watt på det lägsta...tror det blev drygt 2 watt på högsta läget.
Detta gör att med slutsteget har jag i princip steglöst ställbar effekt från 0,7 watt till 25 watt ca.
Eftersom att am/fm effekten är sänkt på radion, får man även en fylligare och lite starkare modulation än vad man hade haft om man hade skruvat upp den till 10 watt samtidigt som man hade gasat på modulationen....så med detta fina steg efter blev det absolut 100 % ljudkvalité i andra änden.

Vad jag saknar på B153'an, är att de kunde kört med en större kylfläns...har man suttit och groggat...öhh..PRATAT en hel fredags kväll på kanske 20 watt blir det glödande hett....en kompis löste det med att fylla en skål med vatten där han lade sitt B153 uppochner för att kyla av det....det funkade så sett, fast tydligen hade han lite swr så att det blev nån konstig galvanisk korrision i vattnet som blev alldeles svart efter ett tag.....stegets gyllengula färg försvann i vattenlinjen och blev grått upptill :lol:

Själv satte jag en fläkt med termostat o grejer men gillade inte att sitta och tvingas höra på det oväsendet sen...så jag slet bort den.

Det är synd att Zetagi inte satsar lite mer på vettiga DC-kablage....en röd/svart kabelstump lödad direkt på kortet borde max bli en femtio-lapp billigare än en riktig meterlång kabel med kontakt därbak.

Själv ger jag steget 5 stjärnor av 5 möjliga främst pga automatiken som gör att man slipper tänka på ställa om brytare när man skiftar mode + den absoluta class A modulationen. Finns det något annat 50 watts PA som klarar det?

Bilagor:
B153.JPG
B153.JPG [ 45.61 KiB | Visad 1052 gånger ]

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 feb 2008, 09:08 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

bra recension men undrar varför du säger att det är bara 50W, här står det att det är 100W på AM/FM och 200W på SSB :?: http://www.cbradio.nl/zetagi/frames_zetagi.htm
Har ett litet steg som heter EuroCB EA 35 som skal vara 35W på AM o 50W på SSB enligt affären som jag köpte den av men enligt www.cbradio.nl är den bara 25W, på min mätare går den till ca 35W på FM
o 50W på SSB.

73 :beer:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 feb 2008, 11:45 
Administratör
Användarvisningsbild

Jag hade räknat med denna reaktion, på något sätt...

Innuti sitter det en glasrörs säkring "F 8A" står det på den, jag har aldrig bytt den så den har Zetagi själva satt dit således.

"F 8A", asså Fast 8'a, Snabb 8 Amperes säkring mao.

Fram med miniräknaren: 13 volt x 8 ampere = 104 Watt.

104 watt är alltså vad steget förbrukar när man gasar på max vad säkringen klarar innan den brinner av.

Förväntad verkningsgrad av ett MOSFET-steg torde ligga på 60% kanske...
skulle då ge 62 watt nånting om man gasar på allt vad tygen håller....självklart gör jag inte det utan nöjer mej med att plocka 50 wattar
ur det. SSB då givetvis....som jag skrev förut blir det glödhett på mkt lägre effekter...

Sen var det Zetagi's egna uppgifter... det borde ju nu framgå för vilken logiskt tänkande människa som helst att ett steg inte kan lämna högre effekt än vad det förbrukar . Även om man hade ersatt säkringen med en spik så det hade förbrukat 50% mer dvs 12 A , höjt spänningen till 16 volt hade det ens FÖRBRUKAT de 200 wattar som Zetagi fantiserar om..

Självklart fantiserar de inte, de vet förbaskat väl vad stegen lämnar i effekt men lättbländade 27-nissar med stora plånböcker lurar man i vad som helst.

Tipset för att få fram fakta om vilket steg som helst, är att ta reda på vilka trissor/rör som sitter i dem och plocka fram data på dem istället.
Tänk bara på att effekt siffror nästan alltid anges som den som FÖRBRUKAS....även om det faktiskt står "output"... dela denna siffra på 2 samt dra av lite så har du en realistisk siffra att räkna med.

DX-King> Ditt EuroCB EA 35 försökte jag söka på men hittade ingen info.
-Vet du vilka trissor som sitter i det? Hur mkt ström det drar osv.
Mkt bättre att gå den vägen då Ampere meter's ofta är lättare att få nogranna värden på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 feb 2008, 17:08 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

enligt vad jag har sett ska de dra 4A men då är det angivet 25W effekt max men om det lämnar 35W då skulle det kanske dra 6-8A, har bara körd det på Fm och testade bara kort ögonblick på SSB efter som jag inte kan gå till 4W på SSB och då slog mätaren upp till 50W.
Det brukar annars vara så att tillverkarna överdriver på effekten på sina slutsteg men de tycks vara tvärtom med EuruCB :o

73 Joi

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 feb 2008, 18:39 
Administratör
Användarvisningsbild

Jamen då så, om 4 Amp anges låter 25 watt rimligt. Alla steg kan man ju mata hårdare och överbelasta självklart....då skulle även 35 watt vara rimligt även om det nog inte rekomenderas.

Inläggsrubrik: Re: Zetagi B153
InläggPostat: sön 24 jan 2010, 17:06 
Kommit igång
Användarvisningsbild

Dags att dra liv i denna gamla tråd :)

Verkar som om B153 har utgått ur sortimentet :( Jag gillar verkligen det här med icke relästyrt. De nyare modellerna som liknar B153 har alla AM/SSB-switch...

Att det dessutom låter bra på SSB är ännu bättre :beer:

Jag har en liten IC-703 och letar efter ett litet steg som låter bra på SSB (50-100W ut skulle jag vilja ha)

Borde jag försöka hitta ett B153 på e-bay ? Någon motsvarande modell (bra SSB kvalitet, MOSFET, icke relä?)

Hälsn Göran

InläggPostat: sön 24 jan 2010, 19:10 
Hörs dygnet runt
Användarvisningsbild

Ifall du absolut måste ha tag i ett sådant värmeelement, så förvissa dig om att det verkligen fungerar och inte till mer än 300:-.

/flipper.

InläggPostat: sön 24 jan 2010, 19:46 
Administratör
Användarvisningsbild

Ett B 153 är värt 500:- utan vidare... De där röda, minns inte vad de heter...RM ??..verkar ju vara rena skräpet dock efter vad man har hört...självsvänger o håller på...ett sånt skulle jag inte betala nånting alls för. Zetagi B153 är grejer däremot...förväxla ej med B 150 som är gammalt vanligt skitsteg.

InläggPostat: sön 24 jan 2010, 20:05 
Hörs dygnet runt
Användarvisningsbild

Jag brukar nöja mig med att plocka ut 50w ur liknande steg, just med tanke på temperatur, det skiljer ju bara 0,5 S-enhet mellan 50 och 100w. - Begagnatpriser kan ju alltid diskuteras - det var bara min synpunkt. Det vore bra om forumanvändare hör av sig här om priser, ifall man får erbjudanden, så kan ju det leda till intressanta dryftanden - kanske någon känner sig mindre lurad ifall teknikkunskapen inte är så god.

/flipper.

InläggPostat: sön 24 jan 2010, 21:03 
Kommit igång
Användarvisningsbild

B153 finns hos en webbshop jag hittade i UK för £46.99, som sagt verkar modellen ha utgått :?

InläggPostat: mån 25 jan 2010, 14:31 
Fått upp antenn
Användarvisningsbild

Hej

Har inte utgått, kommer att få leverans från Zetagi under slutet av nästa vecka & där finns några
B153 med.

Mvh Manuel
LImmared.nu

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]