Jag hade tänkt att skriva en ....recs..rechs....-fan va det var så svårt att skriva då..r e c e n s.....just det , recension på ett gammalt Zetagi B153
Min erfarenhet av Zetagi(skriker 27 megg lång väg iofs) är att 1 av 3 grejer är riktigt proffsigt qsl, 1 är halvdan och 1 borde aldrig tillverkats.
B153 är ett litet 50 watts steg baserat på 2 st C1307 MOSFET trissor.
Helt RF-styrt utan relä som slår och håller på, ingen omkopplare således mellan am/ssb att hålla reda på.....man slipper känna stressen på ssb att manmåstehållalådahelatidenförattrelätinteskallklappra & slå, utan man kopplar in det, slår på det och glömmer det sen. Finns omkopplare för effekt i 2 lägen.
Det fina med steg med MOSFET transistorer är att de låter snyggt, låter inte "sursteg" om dem.....-säger man inget om slutsteg till motstationen så märker han det inte heller
Själv har jag haft det efter min TS-2000 där jag justerat ner am/fm effekten till 0,7 watt på det lägsta...tror det blev drygt 2 watt på högsta läget.
Detta gör att med slutsteget har jag i princip steglöst ställbar effekt från 0,7 watt till 25 watt ca.
Eftersom att am/fm effekten är sänkt på radion, får man även en fylligare och lite starkare modulation än vad man hade haft om man hade skruvat upp den till 10 watt samtidigt som man hade gasat på modulationen....så med detta fina steg efter blev det absolut 100 % ljudkvalité i andra änden.
Vad jag saknar på B153'an, är att de kunde kört med en större kylfläns...har man suttit och groggat...öhh..PRATAT en hel fredags kväll på kanske 20 watt blir det glödande hett....en kompis löste det med att fylla en skål med vatten där han lade sitt B153 uppochner för att kyla av det....det funkade så sett, fast tydligen hade han lite swr så att det blev nån konstig galvanisk korrision i vattnet som blev alldeles svart efter ett tag.....stegets gyllengula färg försvann i vattenlinjen och blev grått upptill
Själv satte jag en fläkt med termostat o grejer men gillade inte att sitta och tvingas höra på det oväsendet sen...så jag slet bort den.
Det är synd att Zetagi inte satsar lite mer på vettiga DC-kablage....en röd/svart kabelstump lödad direkt på kortet borde max bli en femtio-lapp billigare än en riktig meterlång kabel med kontakt därbak.
Själv ger jag steget 5 stjärnor av 5 möjliga främst pga automatiken som gör att man slipper tänka på ställa om brytare när man skiftar mode + den absoluta class A modulationen. Finns det något annat 50 watts PA som klarar det?