27mhz.se

En unik hobby
Aktuellt datum och tid: sön 21 dec 2014, 19:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08 aug 2009, 14:31 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

Jag har hört lite ryckten om att man vill framöver plocka bort tekninkdelen och bara ha kvar reglementet för att få in flera i hobbyn inget skulle förvåna mig efter alla avregleringar som varit..Det kommer säkert sluta som vi hade på 70-80talet att man behöver bara söka tillstånd och i det tillståndet blir det effekt begränsningar på HF men också på VHF/UHF..

Jag vet inte om detta skulle bli verklighet skulle amatörradion då bli det nya Privatradiobandet.. :cry:

Pristo Stockholm.
http://www.pr-radio.se

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 14:43 
SuperUser
Användarvisningsbild

Eller en ny form av världsomspännande mobiltelefonnät, med tanke på den tekniska utvecklingen... 8) Nä, då kan dom lika gärna lägga ner eller släppa skinkradion helt fri. Tycker det är nog illa när amatrörer "Skypar" på ECHO-link och har mage att kalla det för radio :spam:

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 14:50 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

Personligen tycker jag att det är på tok för mycket elektronik i utbildningen trots att många
aldrig kommer att praktisera kunskapen p.g.a att man handlar färdigt material, men jag förstår ju den skepsis inför detta som etablerade amatörer förmodligen har. Certifikatet är nog trots allt ett bra filter för att hålla visst klientel borta från dessa frekvenser. Jag läste nånstans att intresset för amatörradio håller på att avta rejält och för att värna om frekvenserna så får man väl ta till nya grepp typ det du nämner.

För mig som icke amatör så skulle väl jag slå klackarna i taket...men jag vet inte ja..

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 15:19 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

Vi får vänta o se vad som händer här näst jag tror att man måste göra något snart om man vill att hobbyn skall leva vidare..

Pristo Stockholm.
http://www.pr-radio.se

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 19:10 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

AB-284 skrev:
Jag har hört lite ryckten om att man vill framöver plocka bort tekninkdelen och bara ha kvar reglementet för att få in flera i hobbyn

Vem säger det? Att ta bort teknikdelen vore detsamma som att döda hobbytn helt. Utan teknikkunskaper blir det garanterat slut på rätten att bygga eget och använda icket typade grejer.

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 19:16 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

Hökar´n skrev:
Tycker det är nog illa när amatrörer "Skypar" på ECHO-link och har mage att kalla det för radio :spam:

Jag kan bara instämma. Varken Echolink eller FRN är radio på riktigt enligt min ringa mening :x Det gör mig inget att en del tycker att det är kul att hålla på med, men kalla det för vad det är :yes:

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 19:22 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

De dödar ju absolut spänningen, där står de ju klart och tydligt (FRN) vilka de är som är på kanalen, hela grejen dör lite.

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 19:44 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

Men det verkar ju som om elektronikläran i dess nuvarande form är bromsklossen för utvecklingen. En klassindelning då...var det inte så förr? En klass för vanlig kommunikation på banden, effektbegränsad kanske...och en för mer byggnationer och experimentell verksamhet med möjlighet att köra full makaron.

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 20:05 
Administratör
Användarvisningsbild

Det har funnits massa varianter genom åren. Stegvis har de olika klasserna minskat i antal.

N-Certifikatet kunde gott återinföras :yes: Gällande regler när jag läste...var då endast 2m's & 70cm's med effekt beränsning till 25 watt erp. Inom 2 år var man tvungen att uppgradera till det vanliga T-certet. Detta var ju under en tid då det var cw-krav för kortvåg. Idag skulle man kunna tänka sej att även släppa med 10m.

2 års harvande på 10 , 2 & 70 borde ge mersmak av vad hobbyn har att erbjuda.

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 20:21 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

Nu har ju inte jag forskat i det här på något vis men det jag läste, med ett öga någonstans, var att det är ganska illa ställt med hobby´n globalt...att man funderar på om man inte kan nyttja frekvenserna till något annat. Jag är ju helt övertygad om att alla kan klara certifikatet bara man lägger manken till men undrar om inte en smygstart in i det hela utan en massa elektronikvetenskap skulle ge hobbyn en kick, med begränsningar naturligtvis.

Hur funkar det på de marina vhf bandet då och det certifikatet, innehåller det lika mycket
ellära? Det bandet har ju en "livräddande" funktion och borde ju vara snäppet högre vad det gäller utbildning, eller är jag ute å hojjar på djupt vatten..igen??

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 20:26 
SuperUser
Användarvisningsbild

Dom försökte väl expandera verksamheten, när dom utökade 6 och 40m. men jag tror faktiskt inte det räcker. Dom flesta man hör när man lyssnar runt på repeatrar och kortvågen, är en åldrande skara herrar.

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 20:30 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

Vi skulle bli ett uppskattat inslag på amatörbanden! Titta på kanal 38 här i Stockholm...där det spelas musik "Gamla dängor vi glömt att vi minns" ett kärt inslag på 27mhz...det vore nåt för amatörbandet via repeater :w000t:

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 22:03 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

Den låten tror jag faktiskt jag hörde när jag var i Stockholm senast också, men stängde av lika snabbt som jag satte på.

Av någon anledningen så vill folk gärna göra dumheter med sådana saker, samma sak som att busringa.

InläggPostat: lör 08 aug 2009, 22:05 
Administratör
Användarvisningsbild

Hökar´n skrev:
Dom försökte väl expandera verksamheten, när dom utökade 6 och 40m. men jag tror faktiskt inte det räcker. Dom flesta man hör när man lyssnar runt på repeatrar och kortvågen, är en åldrande skara herrar.

Kan ju vara så att den tid på dygnet när åldrande amatörer pratar... är samma tid som åldrande scanner-fräsare är vakna :lol:

InläggPostat: sön 09 aug 2009, 01:57 
Administratör
Användarvisningsbild

Tja, skulle detta bli verklighet så skulle nog många användare här bli mer glada än bestörta.

Men jag ser det som mycket mer sannolikt att radioamatörernas privilegium
kraftigt kommer begränsas inom en snar framtid, än att man öppnar upp för kreti och pleti.

QRO skrev:
Hökar´n skrev:
Tycker det är nog illa när amatrörer "Skypar" på ECHO-link och har mage att kalla det för radio :spam:

Jag kan bara instämma. Varken Echolink eller FRN är radio på riktigt enligt min ringa mening :x Det gör mig inget att en del tycker att det är kul att hålla på med, men kalla det för vad det är :yes:

Ovaset om man använder koaxialkabel, RF-teknik eller tcp/ip-teknik som "förlängningssladd" till sin rigg/antenn
så är det definitivt fortfarande 'riktig radio' man sysslar med.

Fast ni kanske tänker på ren voip-kommuikation datoranvändare emellan ?
Isåfall kan jag bara hålla med om att det INTE är radio. Dock var det inte tanken
med svenska FRN när det begav sig.

Värsta skräckexemplet i den här svängen heter dock CQ100.
Det komiska är att amatörer t.o.m betalar för eländet. :whoco:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]