27mhz.se

En unik hobby
Aktuellt datum och tid: fre 10 sep 2010, 06:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Köpa ny mobilantenn
InläggPostat: sön 07 mar 2010, 00:52 
Administratör
Användarvisningsbild

QRO skrev:
DH skrev:
Nämnda magnetantenn du har på bilen just nu är ingen höjdare som sagt men skaffar du en bättre kommer både sändning & mottagning förbättras, dvs förhållandet ändras inte...

Normalt skulle jag hålla med, men jag ska faktiskt kaxa lite nu. Om en dålig antenn (c:a 60 cm @ 27 MHz) byts till något bättre (c:a 130 cm eller mer) så kommer förbättringen att märkas ännu mer på sändningen än mottagningen, även om båda förstås blir märkbart bättre. Det är otroligt mycket förluster vid extremt förkortade antenner. Nästan så att man kan strunta helt i att sända med dem...

Det vet jag också. Bullock har dock tidigare nämnt att andra motstationer (där nämnda magnetpinne inte är involverad alls) hör honom fint fastän han själv inte hör något. Därav slutsatsen att felet ligger någon annanstans än i magnetpinnen.

InläggPostat: sön 07 mar 2010, 00:55 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

Bullock skrev:
Tjena igen det snackas som fan på k23fm, fick kontakt med någon i Angered allt funkade utmärkt, fick sedan kontakt med en som heter Anders tror att an kommer i från gbg området, han hörde mig utmärkt när han snackade med mig, men när jag skulle höra honom så var det en brussvägg mellan han och mig fast kan krämade på 200watt.
Kan det vara så att jag måste köpa en förstärkare?????? i så fall vilken ???

Det verkar som du har någon lokal störning som som ligger på och stör ut din mottagning hemma. Det kan vara allt möjligt i så fall. Plasma-TV, ventilationsanläggning, switchade nätagg, switchade batterieliminatorer till routrar, switchar, nätdelen i en dator, närliggande varuhus och bensinmackar, laddare till mobilen, tja, listan kan göras hur lång som helst.

Man får försöka pejla in störningen med en bärbar scanner eller mottagare som täcker 27MHz. Inte lätt, men det enda. Någon förstärkare eller filter hjälper inte i så fall. Det är störningkällan som måste identifieras och elimineras. :kulspruta:

InläggPostat: sön 07 mar 2010, 01:56 
Hörs dygnet runt
Användarvisningsbild

DH skrev:
QRO skrev:
DH skrev:
Nämnda magnetantenn du har på bilen just nu är ingen höjdare som sagt men skaffar du en bättre kommer både sändning & mottagning förbättras, dvs förhållandet ändras inte...

Normalt skulle jag hålla med, men jag ska faktiskt kaxa lite nu. Om en dålig antenn (c:a 60 cm @ 27 MHz) byts till något bättre (c:a 130 cm eller mer) så kommer förbättringen att märkas ännu mer på sändningen än mottagningen, även om båda förstås blir märkbart bättre. Det är otroligt mycket förluster vid extremt förkortade antenner. Nästan så att man kan strunta helt i att sända med dem...

Det vet jag också. Bullock har dock tidigare nämnt att andra motstationer (där nämnda magnetpinne inte är involverad alls) hör honom fint fastän han själv inte hör något. Därav slutsatsen att felet ligger någon annanstans än i magnetpinnen.

Som DH säger :yes:

Magnum S-9, Kraco 2530, Danita 440,
vanning.net
vanclubsweden.se

InläggPostat: sön 07 mar 2010, 02:18 
Hörs dygnet runt
Användarvisningsbild

Hej DH igen

Men en sak som kanske vi kan vara överens om, att jag måste byta min moblia antenn till en Wilson eller till den som du rekade mig =)
Mvh/Bullock

vanning.net
vanclubsweden.se

InläggPostat: sön 07 mar 2010, 02:38 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

DH skrev:
Därav slutsatsen att felet ligger någon annanstans än i magnetpinnen.

Jo, det förstås. Då är det bara störningsjakt som gäller. Steg ett är att batterimata radion och slå av huvudströmbrytaren hemma för att avgöra om störningen är intern eller extern.

InläggPostat: sön 07 mar 2010, 02:49 
Hörs dygnet runt
Användarvisningsbild

QRO skrev:
DH skrev:
Därav slutsatsen att felet ligger någon annanstans än i magnetpinnen.

Jo, det förstås. Då är det bara störningsjakt som gäller. Steg ett är att batterimata radion och slå av huvudströmbrytaren hemma för att avgöra om störningen är intern eller extern.

Ok men om jag slår av huvudströmmen så lär inte komradion funka, men kan testa att slå av allt utom huvudströmmen :D

Mvh/Bullock

vanning.net
vanclubsweden.se

InläggPostat: sön 07 mar 2010, 02:51 
Hörs dygnet runt
Användarvisningsbild

:lol: jo om du batterimatar den så kommer det funka :evilgrin:

Inläggsrubrik: Störningar... Re: Köpa ny mobilantenn
InläggPostat: tis 09 mar 2010, 23:37 
Fått upp antenn

En typ av störning som jag brukar märka av när man är mobilt, är att i vissa samhällen höjs brusmattan rejält. Brukar kunna eskalera upp till S9+20 när man passerar vissa elstolpar. Dessa störnnigar hörs ju normalt inte på FM annat än att att den mottagande station dränks i bruset.

De kan se ut som i bifogad bild.

Kan det vara nåt sånt som är i närheten av huset.

Störningar lokaliseras bäst med AM-mottagare.

Bilagor:
Filkommentar: Bild på sändare för trådlös överföring av data från elmätare.
DSC_0263.JPG
DSC_0263.JPG [ 1.63 MiB | Visad 123 gånger ]

InläggPostat: tis 09 mar 2010, 23:53 
SuperUser
Användarvisningsbild

Japp och här är dom skyldiga http://www.google.se/url?sa=t&source=we ... TlLueM1vbg

Är det på tal om det någon här som vet om dom fjärravlästa elmätarna som håller på att erövra världen, stör på våra radioutrustningar :unsure: Vet att fjärravläsare varit uppe på forumet förut men minns inte om det gällde störningar då....

Kanal 6 AM
Kanal 20 FM
155, 525 MHz
http://www.sk0mg.se/

InläggPostat: tis 09 mar 2010, 23:57 
Radioaktiv
Användarvisningsbild

Är det straffbart att motorsåga ner stolpen å kränga den på blocket? :cry:

InläggPostat: lör 13 mar 2010, 15:42 
Hörs dygnet runt
Användarvisningsbild

DH skrev:
Skall det vara en lång rackare eller en kompakt, kanske "osynlig" ?

Jag gillar de magneterna där det är möjligt att byta spröt på.

Antingen 3/8'ing gängad vanligen för de stora antennerna bortåt 2 meter & däröver..
PL-fäste är ju alltid gångbar....tänk bara på att sprötet alltid hamnar vinkelrätt mot magneten, sätter man magneten på sluttande baklucka så lutar antennen lika mkt.

En annan variant är de med DV-fäste, t.ex : http://www.fbradio.se/store/index.php?m ... cts_id=125

Lämplig piska att rigga på den hittade jag inte på samma ställe men här är en som passar: http://www.limmared.nu/shop/index.php?_ ... uctId=1060 och då får du ju även vanlig antennfot att rigga på nån annan bil och bara shifta sprötet sen...

Finns massa varianter och generellt så är det långa pinnar man "skall ha" . Från ca 130cm och däröver hör till de bättre och kortare än en meter bör undvikas tycker jag.

har du provat det nämnda sprötet själv :?:

vanning.net
vanclubsweden.se

InläggPostat: lör 13 mar 2010, 16:03 
Hörs dygnet runt
Användarvisningsbild

Måste beställa en ny antenn idag, funderar på en wilson.
Alla som vill får gärna komma med förslag på en mycket bra magnetfotsantenn som skall sitta på min volvo 855.
Jag skulle också vilja ett bra förslag på en antenn till min cheva van hitop som har glasfibertak, tänkte kanske köpa dubbelantenner att sätta en på varje dörrspegel,kom med bra förslag.

H/Bullock

vanning.net
vanclubsweden.se

InläggPostat: lör 13 mar 2010, 16:13 
Administratör
Användarvisningsbild

Bullock skrev:
DH skrev:

Antingen 3/8'ing gängad vanligen för de stora antennerna bortåt 2 meter & däröver..
PL-fäste är ju alltid gångbar....tänk bara på att sprötet alltid hamnar vinkelrätt mot magneten, sätter man magneten på sluttande baklucka så lutar antennen lika mkt.

En annan variant är de med DV-fäste, t.ex : http://www.fbradio.se/store/index.php?m ... cts_id=125

Lämplig piska att rigga på den hittade jag inte på samma ställe men här är en som passar: http://www.limmared.nu/shop/index.php?_ ... uctId=1060 och då får du ju även vanlig antennfot att rigga på nån annan bil och bara shifta sprötet sen...

Finns massa varianter och generellt så är det långa pinnar man "skall ha" . Från ca 130cm och däröver hör till de bättre och kortare än en meter bör undvikas tycker jag.

Nej det har jag inte. Behövs inte heller ty den rent radiotekniskt lär ha exakt samma prestanda som vilken annan bilpiska som helst i den längden, tro inget annat :!:
Rent mekaniskt kan det ju finnas detaljer man hellre vill ha än nåt annat...såsom fästet's typ,färgen, stål eller glasfiberpiska , effekttålighet etc.

Dubbla antenner ger sämre gain åt sidorna + ofta massa problem...hoppa över det...hellre då en enda antenn på spegeln.

InläggPostat: lör 13 mar 2010, 20:03 
Hörs dygnet runt
Användarvisningsbild

DH skrev:
Bullock skrev:
DH skrev:

Nej det har jag inte. Behövs inte heller ty den rent radiotekniskt lär ha exakt samma prestanda som vilken annan bilpiska som helst i den längden, tro inget annat :!:
Rent mekaniskt kan det ju finnas detaljer man hellre vill ha än nåt annat...såsom fästet's typ,färgen, stål eller glasfiberpiska , effekttålighet etc.

Dubbla antenner ger sämre gain åt sidorna + ofta massa problem...hoppa över det...hellre då en enda antenn på spegeln.

Oki det skall finnas ett wilson spö att köpa , någon som vet var man kan köpa en, har en bild på spöt på min huvuddator, men frugan har den nu, sitter med min mini pc nu 10 tum :x

vanning.net
vanclubsweden.se

InläggPostat: lör 13 mar 2010, 20:52 
Hörs dygnet runt
Användarvisningsbild

Kommer en bild nu :D

Bilagor:
wsilv2.gif
wsilv2.gif [ 4.93 KiB | Visad 58 gånger ]